ویولن دست ساز ایرانی+۸ نکته برای خرید ویولن

با توجه به اسناد و مدارک موجود جد مستقیم تمام سازهای آرشه ای اروپا رباب عربی (ربابة) است که در قرن نهم به آواز بیزانس و بعداً به ربک اروپایی تبدیل شد.

ویولن هایی که شبیه ویولن های امروزی بودند در اوایل قرن شانزدهم در شمال ایتالیا به وجود آمدند.اولین تصاویر موجود از ویولن هرچند دارای سه رشته بود در حدود سال ۱۵۳۰در شمال ایتالیا به جای مانده است.این ساز علاوه بر نوازندگان خیابانی در بین اشراف هم بسیار محبوب بود. بهترین ویولن تراشیده شده و تزئین شده در جهان (حدود ۱۵۷۴) متعلق به فردیناند دوم بود.

اولین سازندگان ویولن

از اولین سازندگان ویولن می توان به  گاسپار و برتولتی  اشاره کرد.  آندره آماتی  از شاگردان به نام  این دو بود که خود آنتونیو استرادیواری ایتالیایی را تربیت کرد که هنوز در جهان فردی پیدا نشده است تا بتواند به هنرمندی اوباشد یا حتی بتواند به زیبایی ومهارت او ویولن بسازد .

ساختار ویولن چگونه است؟

یک ویولن از اجزای مختلفی تشکیل شده است که به اختصار آنها را معرفی میکنیم;

آرشه يا کمان

چوبي است باريک , که رشته‌ هاي موي دم اسب به دو سر آن بسته شده ‌است. از اين چوب براي نواختن ويولون استفاده مي شود.

جعبه طنيني

قسمتي جعبه‌ اي شکل در ويولون است که از ۳ بخش صفحه بالايي ، صفحه زيرين و زوارهاي دور تشکيل شده‌. بخش هايي مثل گريف ، خرک و سيم‌ گير در ويولون به دليل استحکام بيشتر از جنس چوب آبنوس ساخته مي شوند.

دسته يا گردن

در واقع دنباله چوب آبنوس تکيه سيم ‌هاست که محل انگشت گذاري نوازنده در بالاي آن قرار دارد. نوازنده ويولن مي تواند دست خود را در تمام طول چوب آبنوس قرار دهد. انتهاي دسته به جعبه کوچکي ( جعبه کوک ) وصل مي شود که سيم‌ها در درون آن به دور گوشي‌ هاي کوک پيچيده مي‌شوند.

خرک

خرک رابط بين سيم‌ها و جعبه طنيني است. وظيفه اين قسمت تقسيم راه سيم‌ ها، نگه داشتن سيم ها با ارتفاع خاص براي حرکت روي جعبه طنيني و انتقال ارتعاشات سيم‌ ها به جعبه طنيني است. در داخل جعبه طنيني استوانه اي چوبي قرار داده شده است که وظيفه آن انتقال ارتعاشات سيم ها به صفحه زيرين ساز است و به عنوان مانعي در مقابل شکسته شدن صفحه بالايي ساز از فشار سيم‌ها و خرک عمل مي کند.

گريف

گريف در طول دسته ويولن قرار داده شده است و تا ميانه جعبه ساز امتداد دارد. گريف بخشي است که نوازنده با انگشت خود سيم را به آن می‌ چسباند و با کوتاه کردن و بلند کردن طول سیم ها نت‌هاي مختلف را مي‌نوازد.

سيم گير

سيم گير در فاصله کمي از خرک تا آخر تنه ويولن ادامه مي يابد. این قسمت با زهی از جنس پلاستيک يا سيم به دکمه‌ ای که در قسمت پایين جدار قرار داده شده است متصل می گردد.

سيم‌ها

سيم‌ها از جعبه کوچک سر ساز آغاز می شوند و در طول تکيه‌ گاه سيم ها ادامه می یابند، بعد از روي خرک عبور کرده و در سيم‌ گير محکم مي شوند. سيم ‌هاي ويولن در گذشته از جنس روده گوسفند ساخته مي‌ شد. امروزه در سيم های بم ‌تر، روی روده سيم فلزی نازکی مي ‌پيچند و در سيم ‌هاي زيرتر از مفتول فلزي تنها استفاده مي‌شود.

هنگام خرید ویولن به چه مواردی توجه کنیم؟

ملاکهای مختلفی برای خرید ویولن باید مد نظر قرار بگیرد که در این مقاله به چند مورد آن اشاره میکنیم;

  1. قیمت
  2. کیفیت
  3. ویولن نو یا دست دوم
  4. اندازه
  5. لوازم جانبی
  6. تنظیم بودن ساز
  7. سبک ایرانی یا خارجی
  8. ویولن دست ساز

قیمت

قبل از هر اقدامی بودجه ی خودتان را تعیین کنید. با چه مبلغی قصد خرید یک ویولن را دارید.اگر در آغاز راه هستید یک ویلن معمولی را انتخاب کید نه یک ساز حرفه ایی ممکن است سختی این راه شما را پشیمان از یادگیری کند!

کیفیت

قرار نیست با بودجه ی کم یک ساز بی کیفیت بخرید .با افرادی که تجربه ای در این زمینه دارند مشورت کنید و با در نظر گرفتن بودجه ایی که برای خرید ساز در نظر گرفته اید با کیفیت ترین ساز ممکن را تهیه کنید.

ویولن نو بخرم؟یا دست دوم؟

اگر بودجه ی کمی دارید، خرید ویولن دست دوم به نفع شماست. فقط مطمئن شوید که ویولن سالم است و ارزش خرید دارد.

اندازه

اندازه های مختلفی برای ویولن ها وجود دارد. برای بچه ها سایزهای ۳/۴,۱/۲,۱/۴,۱/۸,۱/۱۰,۱/۱۶ و ۱/۳۲ مناسب است.ویولن های سایز ۴/۴  که به آن ها ويولون Full Size نيز مي گويند براي افراد با سنين بالاتر از ۹ سال و بزرگسالان مناسب است.

لوازم جانبی

از جمله لوازم جانبی مورد نیاز میتوان به موارد زیر اشاره کرد;

آرشه سالم وحداقل ۸ پر,  جعبه چهار گوش و مرغوب، زیرچانه مناسب و همچنین گوشی های ساز از جنس آبنوس .

خرک هم بسیار در صدای ساز تاثیر می گذارد .

تنظیم بودن

حتما ساز تنظیم شده را بخرید.کمی هزینه کنید و از فردی حرفه ایی بخواهید ساز شما را تنظیم کند.

ایرانی یا خارجی

این مورد در ویولن اهمیت دارد و توصیه اکثر اساتید این است که اگر قصد دارید ویولن ایرانی بنوازید حتما ویولن ایرانی بخرید و اگر قصد دارید ویولن سبک کلاسیک بنوازید، ساز خارجی. در مورد تفاوت ساخت ساز های ایرانی و خارجی می توان تنها به تفاوت در میزان قوس صفحه رو و پشت اشاره کرد که یک مقدار صدا را بم تر و تو دماغی تر می کند.

چه ویژگی هایی باعث برتری ویولن دست ساز میشود؟

 

ویولن دست ساز ایرانی+8 نکته برای خرید ویولن
ویولن دست ساز ایرانی+۸ نکته برای خرید ویولن

چوب مناسب

بهترین چوب برای استفاده ، افرا,( برای دنده ها ، پشت و طومار است ) زیرا هم متراکم و هم سبک است. و صنوبر برای جلو (یا شکم) ساز است.

جالب اس بدانید که سازندگان قدیمی انگلیسی اغلب از چوب گلابی یا گیلاس استفاده می کردند زیرا همیشه افرا در دسترس نبود.

مهارت ساخت

مهارت فرد سازنده ی یک ویولن دستساز بسیار اهمیت دارد. به طوری که هر خریدار ویولن شناس با دست گرفتن ویولن با کیفیت ساخته شده میتواند به مهارت و توانای های سازنده آن پی ببرد.

و ویژگی های دیگری هم برای یک ویولن دست ساز ایرانی مطرح هستند که آنها را از سایر ویولن ها متمایز می کنند از جمله صدای خاص آنهاست .

ساز های دست ساز به دلیل استفاده از بهترین مواد اولیه برای ساخت آنها و البته زمان و صبری که سازنده برای آنها میگذارد بسیار با ارزش و قیمتی هستند. لذا اگر برای خرید یک ویولن دست ساز نیاز به اطلاعات بیشتری در این زمینه دارید میتوانید با ما در تماس باشید.

 

پیشنهاد می کنیم برای مطالعه ی بیشتر به مقاله ی  خرید ویولن دست ساز نگاهی بیندازید.

فهرست مطالب

اشتراک گذاری مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به چت
به کمک نیاز دارید؟
سلام میتونم کمکتون کنم؟