۲ نظرمتفاوت برای نوازندگی ویولن با دست چپ

در تمام دنیا تنها جمعیتی حدود ۱۰ یا شاید ۳۰ درصد از مردم چپ دست هستند.در گذشته به دلیل عقاید و باورهای خرافی چپ دست ها افرادی شیطانی در نظر گرفته می شدند.اگر کودکی چپ دست بود , نوعی ایراد به حساب می آمد و خانواده همه ی تلاشش را می کرد تا با تمرین و تنبیه و تکرار کودک راست دست شود . نوازندگی ویولن با دست چپ موضوع این مقاله ست . موضوعی که شاید دغدغه ی هر چپ دست علاقه مند به یادگیری ویولن باشد.

با تحقیقات گسترده ای که در سالهای اخیر صورت گرفته چپ دستی نه تنها یک ایراد نیست بلکه یک مزیت است. افراد چپ دست ویژگی هایی دارند که راست دستها از آن بی بهره اند.

چپ دستها قدرت تخیل و خلاقیت بالایی دارند و معمولا در مشاغل هنری بسیار موفق ظاهر می شوند.

موفقیت چپ دست ها

برای موفقیت در زمینه های هنری خلاقیت و تخیل مانند دو بال هستند که هنرمند با کمک این دو بال قدرت پرواز پیدا می کند.افراد خلاق دنیا را متفاوت تر از سایر افراد می بینند.همین تفاوت در نگاه باعث می شود به چیزهای جدیدی دست پیدا کنند.

این افراد توانایی های عجیب و غریبی در ربط دادن موضوعات نامرتبط به هم و در نتیجه به وجود آوردن یک اثر هنری و یا یک ایده پردازی قوی , دارند.

بتهوون یک چپ دست بود

یکی از معروف ترین موسیقی دان ها که بی شک همه نام اورا حداقل یکبار شنیده ایم بتهوون است. نام بردن از بتهوون به این معنا است که افراد چپ دست با وجود محدودیتها و سختی هایی که در یادگیری موسیقی و نواختن ساز ها دارند , نباید دلسرد شوند.چپ دستها هم با تلاش و اراده ایی قوی می توانند در موسیقی پیشرفت کنند.

چند سوال برای نوازندگی ویولن با دست چپ

 

2 نظر متفاوت برای نوازندگی ویولن با دست چپ
۲ نظر متفاوت برای نوازندگی ویولن با دست چپ

 

سوالهایی که ممکن است ذهن یک چپ دست مشتاق یادگیر ویولن را درگیر کند این است که :

ویولنی مخصوص چپ دست ها وجود دارد؟

اصلا یک چپ دست می تواند به نواختن ساز ویولن فکر کند؟

آموزش چپ دستها در نوازندگی ویولن نوازندگی ویولن با دست چپ به چه صورت است؟

حتما این سوال ها یک بار از ذهن یک چپ دست مشتاق یادگیری ویولن گذشته است. در این مقاله ما قصد داریم به این سوالها پاسخ دهیم. با ما همراه باشید.

دو نظر متفاوت برای آموزش نوازندگی ویولن با دست چپ

کارشناسان و افراد مختلف در این زمینه نظرهای متفاوتی دارند.

گروه اول

عده ایی معتقد هستند که ویولن چپ دست ها باید قرینه ی ویولن راست دست ها باشد.در نتیجه هنرآموز چپ دست باید آرشه را با دست فعالش یعنی دست چپ بگیرد و بنوازد.

این افراد باید برای نوازندگی ویولن با دست چپ,  ویولن هایی مخصوص برای خود تهیه کنند. که به صورت خاص برای این افراد طراحی و ساخته شده است.

گروه دوم

گروه دوم معتقدند که برای یادگیری ویولن نباید فرقی بین چپ دست ها و راست دست ها باشد.چپ دستها باید به همان روشی که سایر افراد ویولن زدن را می آموزند , یاد بگیرند و تمرین کنند.

کدام نظر برای نوازندگی ویولن با دست چپ, درست است؟

بیایید قبل از اینکه به سوال های مطرح شده برای نوازندگی ویولن با دست چپ ,  پاسخ دهیم کمی با نحوه ی آموزش ویولن به هنرجوهای این ساز آشنا شویم.

شما برای نوازندگی ویولن باید از یک دست برای کشیدن آرشه و از دست دیگر برای انگشت گذاری استفاده کنید.نکته ی مهم و کلیدی ، این است که شما در اوایل  یادگیری ویولن، کنترل خاصی روی هیچ کدام از دستانتان ندارید و در واقع باید با دستان و انگشت هایتان کاری را انجام دهید که تا به حال هیچ وقت آن را انجام نداده اید.

ساده تر بگویم  , در ابتدای یادگیری ویولن چه راست دست باشید و چه چپ دست، با هر دو دستتان مشکل خواهید داشت و باید برای بهبود عملکرد هر دو دستتان تلاش کنید.این را دقت کنید که نوازندگی ویولن با دست چپ یا راست فرقی نمیکند, این کار  با تمام کارهایی که تا قبل از این انجام داده اید کاملا متفاوت است.

یعنی با شروع یادگیری ویولن شما مهارتهایی را در خودتان پرورش می دهید که تا قبل از این هرگز به این مهارتها فکر هم نمی کردید.

شما برای نوازندگی ویولن باید یاد بگیرید که از ماهیچه ها و انگشت های خود به شکل دیگری استفاده کنید و به گونه ای بر کنترل هر دو دست خود چیره شوید که فرقی بین دو دستتان نباشد و کنترل هر دو برای نوازندگی ویولن برایتان ساده باشد.

در حقیقت برای یادگیری نواختن ویولن فرقی نمیکند شما چپ دست هستید یا راست دست! شما باید یاد بگیرید که کنترل هر دو دست خود را به دست بیاورید, جوری که تا به حا نجام نداده اید.

به عنوان یک نوازندگی ویولن با دست چپ , انتخاب با شماست!!

با توضیحاتی که تا اینجای مطلب برای شما داده شد باید به تصمیم نهایی رسیده باشید, اینکه می خواهید با یک ویولن مخصوص چپ دستها و با تغییر تمام قوانین نوازندگی که مخصوص راست دستهاست ,به یادگیری ویولن بپردازید.

یا با کمی تلاش, ویولن را مانند تمام راست دستها شروع به یادگیری کنید.

یادگیری ویولن برای همه یکسان است؟!!

اما این نکته را در نظر بگیرید که همان اندازه که شما با آرشه کشی با دست راست در نوازندگی ویولن با دست چپ , مشکل دارید , دقیقا به همان اندازه نوازندگان راست دست ویولن با دست چپ خودشان مشکل بیشتری دارند و در انگشت گذاری ویولن با دست چپ ضعف دارند.پس چپ دست بودن شما,نشانه ی عدم یادگیری ویولن نواختن در شما نیست.یعنی شما هیچ ضعفی نسبت به راست دست ها برای نوازندگی ویولن ندارید و شدت سختی یادگیری ویولن برای شما هم مثل آن ها خواهد بود.

در نتیجه همان اندازه که راست دست ها باید روی دست چپشان کار کنند, شما باید روی دست راستتان تمرین کنید.

یک ارکستر نامنظم

 

2 نظر متفاوت برای نوازندگی ویولن با دست چپ
۲ نظر متفاوت برای نوازندگی ویولن با دست چپ

 

یک نکته ی جالب این است که, چشمهایتان را ببندید و یک ارکستر یا یک گروه نوازندگی  را در نظر بگیرید , نظم و دقتشان بی نظیر است .اما هیچ نوازنده ی چپ دستی با ویولنی , قرینه ی ویولن های معمولی بین آنها نیست, می بینید؟؟ اگر قصد دارید خلاف قاعده ی اصلی نوازندگی ویولن عمل کنید بعدا در هیچ ارکستری جای نخواهید داشت.تمام رهبران ارکسترها با این که یک نفر بخواهد خلاف دیگر ویولنیست ها ویولن بنوازد و نظم کنسرت را به هم بزند، مشکل دارند.

مشهور ترین ویولنیستهای چپ دست دنیا

اشلی مکیزاک(Ashley MacIsaac)

اشلی یک کانادایی است, و از موفق ترین و مشهورترین ویولنیستهای حال حاضر دنیاست.

ریچارد بارت(Richard Barth )

ریچارد یکی از موفق ترین  بود. در عین حال سبک اجرای  عجیب و غریبی داشت و همین موضوع سبب شهرت او شد.

پائولو برگلوند(Paavo Berglund)

پائولو برگلوند یک ویولنیست اهل دانمارک بود و با ارکستر ملی سلطنتی دانمارک کار می کرد.او به عنوان یک رهبر ارکستر، از دست چپ خود  که با استفاده از چوب میزانه برای تغییر رویه دست راست استفاده کرده است.او به دلیل ساخت موسیقی ژان سیبلیوس شهرت فرائ=وانی به دست آورد.

رودلف کلیش(Rudolf Kolisch)

نیکلو پگانیینی(Niccolo Paganini)

نیکولا بندتی(Nicola Benedetti)

برای آشنایی و خرید ویولن دست ساز با بالاترین کیفیت پیشنهاد میکنیم به مقاله ی  خرید ویولن دست ساز نگاهی بیندازید.

فهرست مطالب

اشتراک گذاری مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به چت
به کمک نیاز دارید؟
سلام میتونم کمکتون کنم؟