چگونگی آموزش دادن ویولن به کودکان؟ + ۲ روش برای ایجاد انگیزه

آموزش دادن ویولن به کودکان در کنار عشق و علاقه ی بسیاری که نیاز دارد, حوصله و صبر بسیاری را می طلبد. آنچه مبانی و اصول و پایه ی علم موسیقی به حساب می آید باید با زبانی کودکانه و روش های مناسب , به آنها آموزش داده شود.

آموزش درست باعث پرورش استعداد و انگیزه و بالا بردن حس اعتماد به نفس در آنها می شود.

بنابراین والدین عزیز قبل از شروع آموزش موسیقی به کودکان حتما باید به نکاتی توجه کنند تا ایجاد علاقه به موسیقی به دلزدگی از موسیقی در کودکان تبدیل نشود.

باید توجه کرد که آموزش ویولون کاری دشوار است, پس باید مرحله به مرحله و با برنامه ایی دقیق و البته متنوع و شاد به کودکان آموزش داده شود.

در این صورت کودک همزمان با لذت بردن از یادگیری , حس رضایت و پیشرفت را احساس می کند. به وجود آوردن انگیزه و ایجاد علاقه و ارتباط خوب برقرار کردن بین هنرجو و هنرآموز باعث می شود امر آموزش و تمرین و یادگیری به آسانی هر چه تمام تر والبته  دلپذیرتر باشد.

سن مناسب برای شروع آموزش دادن ویولن به کودکان

سوالی که همواره خانواده های هنر دوست مطرح می کننداین است که; چه سنی برای شروع آموزش ویولن به کودکان مناسب است؟

حدود سن ۵ سالگی سنی مناسب استو زیرا در این سن کودک به راحتی می تواند نت را فرا بگیرد و شروع به نواختن یک ساز بکند.

اما در سنین پایین تر هم میتوان به کودکان نواختن یک ساز را یاد داد.که البته باید به صورت بازی وهمرا با وسایل کمک آموزشی باشد.خوشبختانه در برخی از مراکز آموزشی و پیش دبستانی هااین شیوه در حال اجرا است.

در نتیجه اگر خانواده ها تمایل دارند که کودکشان به صورت تخصصی وارد این هنر شود از سن ۵ سالگی شرایط برای یادگیری کودک مناسب است.

آیا نواختن ساز ویولن برای کودکان امکان پذیر است؟

بله .جواب این سوال مثبت است.چون این ساز, ساز کوچکی است, لذا از سنین پایین هم می توان به فراگیری آن پرداخت .

در واقع بهترین سن برای شروع یادگیری این ساز همان سن کودکی است.البته این را هم باید در نظر گرفت که کودک نباید زود خسته شود.بلکه زمان یادگیری باید کم باشد در دفعات بیشتر.

چگونه می توان به کودکان آموزش ویولون داد؟
چگونه می توان به کودکان آموزش ویولون داد؟

 

 چرا یک کودک نسبت به یادگیری موسیقی بی انگیزه است؟

چیزی که در آموزش کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است , تمرین است و تمرین.کلاس های اموزشی معمولا یک تا دو جلسه س ۳۰ تا ۴۵ دقیقه ای برگزار می شود.

در فواصل این کلاسها کودک باید انچه فرا گرفته را تمرین کند.این را در نظر بگیرید که گاهی والدین در زمانی خاص کودک را مجبور به تمرین موسیقی می کنند در صورتی که کودک در آن زمان ترجیح می دهد فعالیت دیگری انجام دهد.این امر باعث افت کیفیت کار کودک در زمینه آموزش موسیقی می‌شود و حتی ممکن است به دلزدگی او از آموزش موسیقی بینجامد.

اگر کودک تمایلی به انجام تمرین ها ندارد باید آنها را تا زمان انگیزه پیدا کردن کودک  قطع کرد. زیرا قرار است این کودک با میل و رغبت به سمت یادگیری موسیقی قدم بگذارد نه با اصرار و خواهش والدین.

یادگیری این سبک هنر ها برای کودکان ضرورتی ندارد  بلکه قرار است با این کار مهارتی به مهارتهای آنها اضافه شود و دلیلی باشد برای بالا رفتن اعتماد به نفس بیشتر در انها.س در این امر اولین شرط تمایل و علاقه ی درونی خود کودک است.

 

آموزش تحصصی ویولن

حقیقت این است که آموزش ویولن به بزرگسالان هم کاری دشوار است, پس برای آموزش به بچه ها باید صبر و تلاش بیشتری داشت.اینجاست که نیاز به مربی و معلمی است که با خلق و خوی کودکان  و در حالت کلی با روانشناسی کودکان آشنایی خوبی داشته باشد.

مربی مناسب برای آموزش دادن ویولن به کودکان

 

آموزش دادن ویولن به کودکان
آموزش دادن ویولن به کودکان

آموزش دادن ویولن به کودکان کار راحتی نیست.مربی کودک باید با توجه به روحیه متفاوت کودکان، توانایی برقراری ارتباط با کودکان را داشته باشدتا بتواند آموزش های صحیح و اصولی ساز را با زبانی ساده و قابل فهم به کودکان ارائه کند و با تشویق بجا و ایجاد علاقه در آنها میل به تمرین را در آن ها ایجاد کند و استعداد موسیقی را در آنها پرورش بدهد.

از طرفی دیگر  مدرس اموزش ساز ویولون به کودکان، باید به فیزیک بدن کودک توجه بسیاری  داشته باشد. مدرس با تجربه و  کار آزموده و آگاه , به اندازه ساز، نحوه به دست گرفتن ساز و آرشه، نحوه ایستادن هنرجو، منقبض نبودن عضلات و… توجه ویژه دارد و ضمن اینکه آموزش صحیح نواختن ساز انجام می گیرد، از ایجاد اشکالات و آسیب های مفصلی و استخوانی پیشگیری می شود.

ارف یا نت خوانی قبل از آموزش دادن ویولن به کودکان

آموزش دادن  ویولن و در کل همه ی سازها به کودکان، توصیه می شود بعد از گذراندن دوره ارف (موسیقی کودک) باشد ولی اگر کودک دوره موسیقی کودکان را نگذرانده باشد ، در طول  دوره آموزش باید نت خوانی و ریتم خوانی با روشی قابل درک برای آنها  آموزش داده شود تا کودک شناختی  کلی و دید وسیع تری نسبت به موسیقی و ساز وساختارآن داشته باشد.

 

این را در نظر بگیرید که یادگیری موسیقی کاری دشوار است, پس یاد دادن ساز ها به کودکان کاری با اهمیت است.

مدرس موسیقی به کودک باید ضمن آموزش اصولی و صحیح ساز، با روشهای قابل فهم برای کودکان، یادگیری ساز را ساده کند و با ایجاد علاقه و تشویق نقاط مثبت مراقب باشد که کودک از ساز زدن آزرده نشود و از کلاس موسیقی خسته نشود.

 

۲ نکته برای آموزش دادن ویولن به کودکان و ایجاد انگیزه

 

۱.مشاهده در آموزش دادن ویولن به کودکان را دست کم نگیرید

قبل از ثبت نام و هر اقدامی برای شروع کلاس یادگیری ساز برای کودکتان پیشنهاد می کنیم برای مشاهده همراه با کودک خود به یکی از کلاسهای موسیقی بروید و اجازه بدهید کودک  تنها با مشاهده کردن یاد بگیرد.

چون میتوان یادگیری موسیقی را همچون یادگیری صحبت کردن در نظر گرفت که کودک با مشاهده و شنیدن بسیار می آموزد. مزیت دیگر این کار این است که مدرس موسیقی با دیدن کودک و ارتباط با او میتواند زمان مناسب شروع دروس ویولون را به شما اعلام کند.

۲.با کودکتان به کنسرت بروید

برای ایجاد علاقه و سنجیدن اینکه اصلا کودکا شما علاقه ی لازم برای یادگیری ویولن را دارد یا نه ! اورا همراه با خود به کنسرت ببرید.آن هم نه کنسرت های طولانی که احتمال می دهید کودک خسته شود.

این کار می تواند انگیزه ایی برای او ایجاد کند به شرطی که همراه با جبر و اصرار والدین نباشد.تکرار این کار با گذشت زمان سبب ایجاد علاقه و کنجکاوی در یادگیری می شود.

 

نکته ی مهم در رابطه با آموزش دادن ویولن به کودکان

این نکته را در نظر باید گرفت که سن یک عدد است و شرایط هر کودک با توجه به عوامل بسیاری از جمله ژنتیک، محیط پرورش در خانواده، ضریب هوشی و … متفاوت است.

پس نمیتوان به یک عدد به عنوان سن برای شروع یادگیری موسیقی به کودکان اکتفا کرد و باید مهارتها و توانایی ها و از همه مهمتر علاقه ی آنها را در نظر گرفت.

 

امیدوارم این مطلب برای شما عزیزان مفید بوده باشد.برای  اطلاع از نکات لازم برای خرید ویولن دست ساز به مقاله ی خرید ویولن دست ساز  نگاهی بیندازید.

فهرست مطالب

اشتراک گذاری مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به چت
به کمک نیاز دارید؟
سلام میتونم کمکتون کنم؟