چرا ویولن دستساز بهتر است؟+۷ مزیت ویولن دستساز

ویولن (violon) سازی زهی و آرشه‌ای است. که کوچک‌ترین عضو سازهای زهی-آرشه‌ای می باشد. طبق اسناد موجود گویا اصالت این ساز به کشور ایتالیا بر میگردد.چرا ویولن دستساز بهتر است؟ در این مقاله قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم.ویولن های دست ساز چه شرایط و ویژگی هایی دارند که درمقایسه با سایر , برتری دارند؟

 

تاریخچه ویولن

تاریخچه ویولن در اروپا به قرن ۹ میلادی بر می گردد. بسیاری معتقدند که ویولن نمونه تکمیل شده ساز رباب است.

رباب‌ , سازی است که بعدها وقتی به اروپا آورده شد و تغییراتی در آن به‌وجود آمد به نام ربک در اروپا شهرت پیدا کرد.

برخی بر این باورند که ساز ویولن از کشورهای عربی آمده‌است.   از قرن ۱۶ میلادی به بعد ساز ویولن در اروپا به صورت تکامل یافته دیده شد.

تاریخچه ورود ویولن به ایران

 

چرا ویولن دستساز بهتر است؟+7 مزیت ویولن دستساز
چرا ویولن دستساز بهتر است؟+۷ مزیت ویولن دستساز

 

ویولن در اواخر عهد قاجار وارد ایران شد و بسیاری ازکمانچه نوازان آن دوره با دیدن این ساز و شنیدن صدای آن شیفته نواختن این ساز شده و کم کم ویلن جای خود را در موسیقی ایران باز کرد.

در آن زمان کمانچه نوازان از اشکالاتی که در سازشان وجود داشت رنج می بردند و نیز اروپا دیدگانی  همکاران خود را به نواختن ویلن تشویق میکردند و همان متد کمانچه نوازی را بر روی (چهار سیم) تجربه می کردند و نهایتا این ساز وارد موسیقی ایران گردید تا جایی که خطر فراموش شدن ساز کمانچه احساس می شد .

شایان ذکر است که ایرانیان خوش ذوق چون همیشه افتخار آفریدند . از سویی استاد قنبری مهر در ساخت ساز ویلن به مقامی رسید که بزرگان موسیقی جهان از ساز های ایشان استفاده می کنند و آرزوی هر نوازنده ویلن ایرانی این است که پنجه در چنین سازی بیندازند.

و از سوی دیگر سازندگان کمانچه از جمله استاد (امیر عطایی) تا حدود بسیار زیادی از نواقص این ساز کهن کاستند .

در سازهای زهی فاکتورهای زیادی وجود دارد تا بتوان به آن یک  ساز با کیفیت گفت.اما در همین سازها ، گران قیمت ترین آنها بهترین نیستند.

ویولن های کارخانه ایی

سازهای زهی کارخانه ای توسط چندین نفر در قالب خط تولید ساخته می شوند. مواد استفاده شده اغلب ارزان و بی کیفیت  است. کارها عمدتا توسط کارگرانی که تخصصی در ساخت  ساز ندارند انجام می شود.

این ابزارها به جای لاک دستی سنتی با اسپری رنگ آمیزی می شوند. قبل از حمل و نقل ، تنظیماتی روی سازها انجام نمی شود یا بسیار کم است. در نتیجه ، می توان گفت که سازهای زهی ساخته شده در کارخانه در مقایسه با دست سازها از کیفیت پایین تری برخوردار هستند.

برتری ویولن دستساز

کارخانه های تولید سازها به کمیت اهمیت زیادی می دهند. برای انها مهم است ساز بیشتری تولید کنند و تعداد بالاتری بفروش برسانند. در مقابل برای ساخت سازهای دست ساز به کیفیت بیشتر اهمیت داده می شود.برای یک خالق ساز زهی , مهم این است که ساز متولد شده با بالاترین کیفیت به دست نوازنده برسد و ایرادهای حداقلی در مقایسه با کیفیت بی نظیر آن قابل چشم پوشی باشد.

چوب مناسب برای ویولن دستساز

ویولن ها از چوب های خاصی ساخته می شوند که به دلیل خصوصیات طنین انداز آنها انتخاب می شوند. هر زمان که کمان باعث لرزش رشته ها شود ، ارتعاشات به کل ساز منتقل می شوند. و هرچه بیشتر پخش شود بهتر به نظر می رسد.

چوب صنوبر متراکم است به اندازه کافی قوی ویکپارچه است . این ویژگی ها آن را به چوبی برای میز (بالای) ویولن و بسیاری دیگر از سازهای زهی تبدیل می کند.

در یک ویولن با کیفیت ، به طور معمول کناره ها (دنده ها) و گردن از چوب افرا ساخته می شود ، که ماده قوی دیگری است که به خوبی طنین انداز می شود ، در حالی که یکپارچگی ساختاری آن حفظ می شود. قسمتهای دیگر ساز مانند تخته انگشت ، استراحت چانه ، جعبه طومار و گیره ها به طور سنتی از آبنوس یا چوب سخت دیگری که متراکم باشد,ساخته می شوند.البته انتخاب نوع اجناس مورد استفاده بستگی زیادی به سلیقه و ترجیح سازنده ساز دارد . اما انواع چوبی که برای ساخت استفاده می شود ، تعیین می کند که این صدا ,صدایی دلپذیر و با کیفیت تولید می کند یا نه؟

ساخت

جنبه دیگری که کیفیت ویولن را تعیین می کند ، نوع ساخت است. در واقع ، نحوه شکل گیری و ترکیب قطعات ویولن نشان دهنده ی ارزش و کیفیت آن است. در صورت ساخت صحیح و اصولی سازنده ، می توان صدها سال با این ویولون دست ساز نواخت و نواخت.

لیست زیر به شما کمک می کند تا بتوانید تشخیص دهید که یک ویولن به خوبی ساخته شده است یا خیر;

  • ویولن باید کاملاً متقارن باشد – هر طرف یک تصویر آینه ای از طرف دیگر باشد
  • گردن باید کاملاً صاف قرار بگیرد ، به هیچ وجه کج نباشد
  • به طراحی ساز نگاه کنید – هرچه حکاکی های دقیق و عمیق بیشتر باشد ، معمولاً کیفیت بالاتری نیز دارد.
  • اتصالات و درزها باید محکم و بدون شکاف قابل مشاهده باشند

 

استفاده از ویولن دستساز چه مزایایی دارد؟

 

چرا ویولن دستساز بهتر است؟+7 مزیت ویولن دستساز
چرا ویولن دستساز بهتر است؟+۷ مزیت ویولن دستساز

 

به اختصار  برخی از مزیتهای استفاده از ویولن دستساز را نام می بریم.

  • مواد  در ساخت ویولن از مواد بهتری استفاده می شود. بهترین و با کیفیت ترین چوبها برای ساخت یک ویولون دست چین می شوند.
  • لاک الکل  ویولن ها با دست لاک زده می شوند. که به تولید صدای بهتر کمک می کند.
  • شکل ظاهری  چوب با کیفیت در کنار  لاک دستی باعث ظاهر زیبای کار  می شود.
  • ماندگاری  ویولن های دست ساز,تعمیر و نگهداری و خدمات کمتری نیاز دارند , در صورت مراقبت مناسب می توانند تا سالها سالم باقی بمانند. هزاران ویولن ساخته شده بیش از ۳۰۰ سال پیش هنوز در شرایط  خوبی قرار دارند.
  • صدا  ویولن دستساز در مقایسه با ویولن های کارخانه ای  صدای بهتری تولید می کند.
  • اتصالات  بیشتر ویولن های دست ساز دارای گیره ها و اتصالات آبنوس هستند تا به راحتی تنظیم شوند.
  • ارزش  همیشه دست سازه ها دارای ارزش بالایی هستند.

 

در صورت راه اندازی صحیح ، یک ابزار دست ساز خوب سرعت یادگیری را تسهیل و افزایش می دهد. زمان کمتری در تنظیم دستگاه در طول زمان از دست می رود و ساز مدت زمان بیشتری در هماهنگی باقی می ماند.

 

پیشنهاد می کنیم برای مطالعه ی بیشتر به مقاله ی  خرید ویولن دست ساز نگاهی بیندازید.

فهرست مطالب

اشتراک گذاری مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به چت
به کمک نیاز دارید؟
سلام میتونم کمکتون کنم؟