مدت زمان تعویض سیم ویولن+۴ نکته برای نگهداری

در این مقاله قصد داریم در مورد مدت زمان تعویض سیم ویولن ای را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.همانطور که می دانید نگهداری از هر سازی به دلیل حساس بودن , ساز ها از اهمیت بسیاری برخوردار است.نگهداری می تواند شامل در نظر گرفتن یک محیط مناسب برای قرار دادن ساز باشد و یا تعویض و رسیدگی به موقع به قطعات آن باشد.ساز ویولن هم از این قاعده مستثنی نیست.

بسیار اهمیت دارد شما چگونه وبه چه شکل از ویولن خود نگهداری میکنید.

اهمیت این موضوع به حدی است که شما اگر بهترین و گرانترین ساز موجود را هم تهیه کنید اما به اندازه ی لازم از آن مراقبت نکنید قطعا انتظار مطلوبی که از سازتان دارید نصیبتان نخواهد شد.

۴ نکته برای نگهداری از ساز ویولن

۱.نظافت ویولن

تمیز کرن قسمتهای مختلف ساز ویولن , روش های مختلفی دارد که هرکدام را بررسی میکنیم.

برای نظافت ساز بهتر است از پارچه های لطیف مانند کتان  یا ابریشم استفاده کنید.این نکته را درنظر بگیرید که پارچه ی شما نباید با آب داغ آغشته شود.این کار بسیار مضر است.

با یک کاغذ نازک گرد و غبار زیر خرک را تمیز کنید.

برای تمیز کردن گرد و غبار سطح سیم ها حتما بعد از شل کردن سیم ها از ماده ی تمیز کننده ی سیم استفاده کنید.ولی در صورتی که از این ماده در اختیار نداشتید از یک پارچه ی نرم استفاده کنید.دقت کنید که نباید از الکل با غلظت بالااستفاده کنید زیرا الکل غلیظ ممکن است رنگ ساز را تغییر دهد.

در عین حال میتوانید برای تمیز کردن آرشه از الکل های با غلظت کم استفاده کنید.دقت کنید که این کار به موی آرشه آسیبی وارد نکند.

این مورد را هم درنظر بگیرید که بعد از هر اجرا باید صفحه رزونانس، گریف و سیم ها را با پارچه ای لطیف تمیز کنید.

۲.محل نگهداری ویلون

محل نگهداری ویولن از اهمیت بالایی برخوردار است. ساز ویولن به تغییرات شدید دما و رطوبت حساس است و بهتر است زمانی که از آن استفاده نمی­کنید، آن را در محفظه ای دربسته یا همان جعبه مخصوص قرار دهید زیرا این جعبه­ ها طوری ساخته شده اند.

که ساز را در مقابل تغییرات دما و ضربات شدید محافظت کنند.

بدانید که  که علاوه بر رطوبت، خشکی بیش از اندازه نیز برای این ساز مشکل آفرین است و باعث انبساط و انقباض ان خواهد شد و ممکن است سبب ایجاد ترک ­هایی در بدنه ساز شود. ترک هایی که موجب تغییر صدای ساز شما خواهند شد.

این خشکی می تواند باعث باز شدن قسمتی از کلاف دور ویلن شود.یادتان باشد در محیط های خشک با قرار دادن یک اسفنج مرطوب داخل جعبه ی ساز از این مشکلات جلوگیری کنید.

یک نکته : گوشی های کوک را به صورت افراطی محکم یا شل نبندید.این کار در دراز مدت روی کیفیت ساز شما تاثیر­گذار باشند. زیاد فشار آوردن به گوشی ­های کوک، سبب آسیب های فیزیکی به سیم ها خواهد شد و روی صدای ساز شما تاثیر خواهد گذاشت و مهم تر آن که ممکن است باعث ترک خوردن سرپنجه ساز شود.

۳.کمک از یک فرد خبره

اگر ویولن شمادر هر قسمتی از آن به تعمیر نیاز دارد، به یک سازنده و یا تعمیر کننده متخصص و با تجربه سازهای سیمی مراجعه نمایید. این افرادکارآزموده اند و در تعمیر سازهای سیمی مانند ویولن خبره هستند.

البته باید برای پیدا نمودن چنین افرادی مقداریوقت بگذارید و جستجو کنید. برای این منظور می توانید با اقوام، دوستان مورد اطمینان و اساتیدتان در موسیقی مشورت نمایید

۴.جعبه ی ساز

جعبه ی ساز باید محکم باشد و درون آن جایگاهی به شکل ویلن وجود داشته باشد.اگر ساز را در جعبه ای به غیر ازجعبه ی اصلی حمل می کنید بهتر است اطراف آن را بپوشانید به طوریکه  ساز در جعبه تکان نخورد.

اهمیت سیم ویولن

استفاده از سیم با کیفیت از اهمیت بالایی برخوردار است.

سیمهای ارزان باعث فشار بر روی بدنه ویولن می شوند و این امر ممکن است باعث شکستن، تاب برداشتن و دیگر آسیب هایی بر روی ویولن شود.

بهترین زمان برای تعویض سیم ویولن

در حالت کلی تا زمانی که مشکلی پیش بیاید مثلا آرشه بشکنه یا روکش سیم ها باز بشن نیازی به تعویض نیست. ولی اگر سازتون صدای خوبی نداره میتونید سیم اون رو عوض کنید.

در بعضی موارد سیم باید بعد از ۷۲ تا ۲۰۰ ساعت تمرین عوض بشه. البته این موضوع بستگی به نوع سیم هم دارد.

گاهی استاد در حین نواختن تشخیص می دهد که صدای ساز دلچسب نیست در این مواقع بدون وجود مشکلات بالا و تنها به دلیل مطلوب نبودن صدای ساز , بنا به تشخیص استاد ,باید سیم ساز عوض شود.

تعویض سیم ویولن

 

مدت زمان تعویض سیم ویولن
مدت زمان تعویض سیم ویولن

 

برای تعویض رشته‌های ویولن بهتر است پل ویولن را جدا نکنید. یادتان باشد که که پل ویولن تنها بخاطر نیروی کشش رشته‌ها سرجایش قراردارد. پس اگر بخواهید بیش از یک رشته را در یک زمان تعویض کنید ممکن است پل ویولن دچار ناپایداری‌شود.

همانطور که گفتیم سیم در صدای ساز تاثیر زیادی دارد پس بهتر است بعد از تعویض سیم ویولن , از سیمی استفاده کنید که برای شما مناسب باشد.

توصیه میکنیم چند سیم بعنوان یدک همراه خود داشته باشید. این کار به شما اجازه می‌دهد تا در صورت نیاز بدون مراجعه به مغازه بتوانید سیم ویولن خود را عوض‌کنید.

سیم قدیمی را جدا کنید

اول از ثابت بودن جای ویولن مطمئن شوید .برای شل ‌شدن سیم، ابتدا باید چنگک را باز کنید.

این کار را تا زمانی انجام دهید که انتهای بالایی سیم از چنگک جداشود، حالا به راحتی می‌توانید سیم ویولن را جداکنید. بعد بخش دیگر سیم را از انتهای دیگر ویولن (زه‌گیر) جداکنید. برای این کار نیاز است کمی سیم را تکان دهید.

برخی سیم‌ها حالت حلقه‌ای دارند، جداکردن این نوع از سیم‌ها راحتتر  است و با جداکردن سیم از حلقه می‌توانید آن را تعویض کنید.

چنگگ را بررسی کنید

قبل از قرار دادن  سیم جدید، چنگک را بررسی کنید و مطمئن شوید که برای قراردادن سیم جدید مشکلی پیش نمی آید. چنگگ باید تمیز باشد. اگر چنگک تمیز نباشد، ممکن است ویولن صدای جیغ‌مانند بدهد.

مطمئن‌شوید که سوراخ وسط چنگک قابل مشاهده و دردسترس باشد، تا اینکه بتوانید انتهای سیم را درون سوراخ آن بگذارید.

اگر سوراخ در سمت اشتباهی قرارگرفته باشد باعث در هم تنیده‌شدن سیم‌ها می‌شود.

حالا سیم جدید را نصب کنید

باید سوراخ چنگک مقابل شما قرار بگیرد، اکنون انتهای سیم را درون سوراخ قرار دهید. هنگامی‌که احساس کردید چنگک دارد به سیم ضربه وارد می‌کند، یعنی به اندازه کافی پیش رفته‌اید.

هنگامی‌که سیم از طرف دیگر سوراخ بیرون آمد، چنگک باید مقداری چرخانده شود تا سیم در جایش محکم ‌شود.
چنگک را به سمت مخالف خود بچرخانید، این کار باعث جلوگیری از فرسودگی سیم می شود.
هنگام چرخاندن چنگک، می‌توانید از سیم مجاور برای هدایت سیم استفاده کنید.

هدف این است که سیم بصورت حلقه‌ای دور چنگک قراربگیرد.
اصطکاک از اهمیت زیادی برخوردار است و باعث نگهداشتن سیم در جای مناسب می‌شود.

در این مرحله باید چنگک را به سمت داخل فشاردهید.
هنگامی که بخش رنگی سیم دور چنگک قرارگرفت، با دست ضعیف‌تر خود آن را نگه‌دارید.
با دست قوی‌تر خود به سراغ سمت دیگر سیم بروید. این سمت از سیم را نیز در جای مشخص قراردهید و از محکم بودن آن اطمینان حاصل پیداکنید.

 

مدت زمان تعویض سیم ویولن
مدت زمان تعویض سیم ویولن

اکنون سیم باید سفت شود

وقتی سیم در جای خود قرار گرفت ،باید با دست خود کشش آن را حفظ کنید.

با دست دیگرطرف دیگر سیم را نگه ‌دارید، اگر آن را رها کنید، سیم از دور چنگک بازشده و مجبور می شوید  تمام کارها را ازاول تکرار کنید.

به آرامی دو دست خود را به چنگک نزدیک کنید و با چرخاندن آن اقدام به سفت‌کردنش کنید.

نیازی نیست کاملا آن را سفت کنید. هرگاه احساس کردید سیم به اندازه کافی سفت شده‌است، آن را رها کنید.

پل را بررسی کنید

هنگام سفت‌شدن سیم، در جهت چرخاندن سیم به پل فشار وارد می‌شود. اگر این فشار زیاد شود، پل شروع به کج کردن می‌کند و در نهایت سقوط می‌کند. پل همواره باید بصورت عمودی باشد و نباید کج شود.

کوک‌کردن سیم بعد از تعویض سیم ویولن

بعد از تعویض سیم ویولن باید سیم‌ های دیگر را نیز مورد بررسی قراردهید. تغییر کشش در سیم جدید  روی سیم‌ های دیگر نیز تاثیر می گذارد. برای کوک ‌کردن یک سیم باید دیگر سیم‌ها را نیز کوک ‌کنید.

با استفاده از چنگک، یک سیم را کوک ‌کنید و سپس به سراغ کوک ‌کردن سیم دیگر بروید.

هنگامی‌که یک سیم جدید نصب می‌کنید، مدتی زمان خواهد برد تا سیم با کشش وارد شده تطبیق پیدا کند. به همین دلیل شاید مجبور شوید چندین بار سیم را کوک کنید.

برای خرید ویولن دست ساز و آشنایی بیشتر با ساخت ویولن به مقاله ی   خرید ویولن دست ساز نگاهی بیندازید.

 

فهرست مطالب

اشتراک گذاری مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به چت
به کمک نیاز دارید؟
سلام میتونم کمکتون کنم؟